Görme Engelliler Eğitimi

Görme Engelliler Eğitimi Anabilim Dalı

Görme yetersizliği olan bireylerin erken dönemden yetişkinliğe kadar; okuryazarlık (Braille & kabartma), yönelim‑bağımsız hareket (O&M), yardımcı teknolojiler (ekran okuyucu/büyüteç) ve erişilebilir materyaller odağında öğrenme ve katılımlarını destekleyen akademik birim.

Suzan CANLI

Doç. Dr. Suzan CANLI

Görme Engelliler Eğitimi ABD Başkanı


Çalışma alanları (CV’ye göre): Eğitim yönetimi, liderlik ve kapsayıcı liderlik, okul iklimi ve örgüt kültürü, öğretmen motivasyonu ve mentörlük, okulda eşitlik ve sosyal adalet, program ve kalite geliştirme.

İletişim: canlisuzan@ohu.edu.tr

Program Çıktıları

# Çıktı
1Görme değerlendirme raporlarını yorumlar; bireysel eğitim planı (BEP) hazırlar ve uygular.
2Braille okuryazarlığı (okuma‑yazma) ve kabartma grafik/şema öğretimi planlar.
3Yönelim ve bağımsız hareket (O&M) becerileri için güvenli öğretim süreçleri yürütür.
4Az görenler için optik/non‑optik düşük görme yardımcılarını ve büyütme yazılımlarını kullanır.
5Ekran okuyucu, not alma cihazı ve erişilebilir içerik araçlarını derslere entegre eder.
6Akademik ve günlük yaşam becerilerini (öz bakım, yön bulma, zaman yönetimi) yapılandırır.
7Aile eğitimi ve okul paydaşlarıyla iş birliği içinde kapsayıcı okul iklimi oluşturur.
8Ölçme‑değerlendirme ve veri temelli karar süreçlerini uygular.

Uzmanlık ve Uygulama Alanları

# Alan Uygulama Örnekleri
1Braille & OkuryazarlıkBraille okuma‑yazma, kabartma materyal tasarımı, matematik ve fen sembolleri.
2O&MBaston kullanımı, güvenli yönelim, toplu taşıma ve mekân haritalama.
3Yardımcı TeknolojilerEkran okuyucu/büyütme, not alma cihazları, erişilebilir doküman ve sunum üretimi.
4Kapsayıcı EğitimSınıf içi uyarlamalar, sınav/ölçme erişilebilirliği, çoklu sunum ve çıktı.
5Aile EğitimiEv temelli okuryazarlık, O&M destekleri, okul‑aile iş birliği.

Akademik Kadro

Suzan CANLI

Doç. Dr. Suzan CANLI

ABD Başkanı


Eğitim yönetimi; liderlik ve okul iklimi; kapsayıcı eğitim ve öğretmen gelişimi.

İletişim

Adres, telefon ve e‑posta güncellemeleri için bölüm ana sayfasını ziyaret ediniz.

Son Güncelleme Tarihi:13.08.2025